De link tussen alle industrietakken!
Industry Press
We know your World !
uw banner hier?



your pressagency
Industry press
We Always
Deliver!


Chinese bedrijf Lingang bouwt logistiek centrum in Zeebrugge
Het stadsbestuur van Brugge heeft maandag een vergunning afgeleverd voor de vestiging van het Chinese bedrijf Lingang Group in Zeebrugge. Dat meldt de stad dinsdag. Het bedrijf zal er e-commerceproducten verhandelen tussen China en Europa. De vestiging biedt werk aan 290 mensen.
Lingang Group zal aan de Koffieweg in Zeebrugge een nieuw bedrijf oprichten voor de logistieke verwerking van goederen die per container vanuit China worden ingevoerd in Europa, of die vanuit Europa per container geëxporteerd worden naar China. "Dit zal de handel tussen China en Europa een boost geven. Bovendien biedt het ook kansen voor tewerkstelling in onze regio", zegt schepen van Ruimtelijke Ordening Franky Demon
ontwerp warehouse Lingang copyright: Establis

VIL verwelkomt Filip De Clercq (Gilbert De Clercq) en Dirk Leemans (Colruyt Group) als nieuwe leden van de Raad van Bestuur.
Op 10 september organiseerde Transport en Logistiek Vlaanderen haar jaarlijkse Algemene Vergadering via Teams. De TLV-leden brachten online hun stem uit voor de verkiezingen van het Bestuursorgaan.
TLV heet vier nieuwe bestuursleden welkom:
-
Alexandra Limage van Sprint Transport (just-in-time leveringen, distributie, ADR en sneltransporten)
-
Christiaan Vermeiren van Renewi Belgium (waste-to-product)
-
Wim Boydens van 4D Trans (distributie van gekoelde goederen over heel België en de buurlanden)
-
Bertrand Deny van Deny Logistics (opslag- en logistieke oplossingen en verdeling van goederen
DHG realiseert nieuwe dc’s naast terminals van Waalhaven Group
DHG bouwt dit jaar in Rotterdam nieuwe dc’s direct naast twee containerterminals van de Waalhaven Group. Een klassieke win-win-win situatie, zegt logistiek directeur Hans van Driel van DHG. “Je moet creatief zijn en de mogelijkheden van een locatie onderkennen.”
Directeur Jan Overdevest van Waalhaven Group: “Wij hebben een deel van ons UWT-terminalterrein naast onze kade aan de Bunschotenweg verkocht aan DHG om daar een warehouse neer te zetten. Het voordeel voor de toekomstige gebruiker is dat er geen voor- of natransport nodig is, omdat wij de containers met intern transport aan- en afvoeren.” Iets verderop, op het voormalige Gansewinkelterrein naast de Barge Center Waalhaven-terminal, realiseert DHG nog een warehouse. “Daar ontstaat dus een zelfde samenwerkingsconcept”.
Kuehne + Nagel verwerft in Nederland en België om zijn netwerk over land uit te breiden
Kuehne + Nagel kondigt de overname aan van de overland- en logistieke activiteiten van Rotra, een bedrijf met het hoofdkantoor in Nederland met ongeveer 800 werknemers en een jaarlijkse netto-omzet van meer dan EUR 100 miljoen. Na de recente overname van de Jöbstl-groep in Oostenrijk, is deze overname een nieuwe strategische stap voor Kuehne + Nagel bij de uitbreiding van haar leidende Europese netwerk over land met sterke posities in alle belangrijke markten. We vernamen ook dat de Zwitserse logistieker Kuehne + Nagel zal de nieuwe logistieke pool huren die de Luikse groep Weerts in Beringen gaat bouwen. Die informatie werd dinsdagochtend door de makelaar JLL bevestigd. Onlangs nog huldigde Kuehne + Nagel zijn uitgebreide farmaceutische distributiecentrum in Geel in en is daarmee een van de grootste binnen het wereldwijde KN PharmaChain-netwerk.

Terminals Waalhaven Group
DHL EXPRESS OPENT NIEUWE CITYHUB IN ANTWERPEN
Eerste spadesteek start realisatie van 10.000 palletspots in gloednieuw gecertifieerd farma magazijn bij ODTH First Class Logistics.
ODTH is verheugd om te kunnen melden dat zij op 15 september om 11.00h gestart zijn met de eerste spadesteek van hun gloednieuw farmamagazijn.
Niet alleen het volumepotentieel (10.000 palletspots) maar ook de innovatieve rackingsystemen en de koelgaranties maken van dit logistieke distributiecentrum een bijzondere troef voor de bestaande farmacluster in de regio. Door de ligging naaste de container-terminal die dagelijkse verbindingen heeft met de havens van Antwerpen en Rotterdam, wordt het vanaf nu ook mogelijk om gekoelde farmaproducten te exporteren naar alle delen van de wereld. ODTH First Class Logistics start deze maand met de bouw van een nieuw farma-gecertifieerd en gekoeld magazijn naast de import /export container-terminal aan het Zeekanaal in Willebroek. Het gaat om een verdere uitbreiding van de bestaande gebouwen met het oog op de groeiende farma-activiteiten. ODTH is al 15 jaar aanwezig in Willebroek en beschikt ook al tien jaar over een farmalicentie. Verschillende multinaltionals uit de pharmaceutische sector zijn vaste klant en vragen voor meer van deze gespecialiseerde stockagemogelijkheden.
“We zien onze farma-activiteiten de afgelopen jaren sterk groeien, na een eerste uitbreiding in 2017 met 12.000m² (15-25°C), is het nu tijd voor de verdere ontwikkeling van onze gekoelde activiteiten (2-8°C). Wij zullen begin april 2021 operationeel zijn.”
Het nieuwe magazijn bestaat uit een oppervlakte van 6.000 m² waar een temperatuur van 2 tot 8°C wordt gegarandeerd. Door gebruik te maken van innovatieve racking kan de opslag capaciteit tot bijna 10.000 paletten worden opgedreven. In de magazijnen gebeuren onder meer crossdock, consolidatie van export flows, kwaliteitscontroles, (her)verpakken en sampling.
In België beschikt ODTH First Class Logistics nog over vestigingen in Rumst en Mechelen, waarbij hoogwaardige logistieke oplossingen worden aangeboden.

Luchtbrug KLM en VWS zorgt voor continue stroom medische hulp-goederen uit China
Vanmorgen is de eerste KLM Boeing 747 met medische hulpgoederen uit Shanghai geland op Schiphol. Door het uitbreiden van de luchtbrug tussen Nederland en China, is Nederland verzekerd van een continue stroom aan hulpgoederen.
In het bijzijn van minister Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) en President & CEO Pieter Elbers van KLM, werden de hulpgoederen uitgeladen en klaar gezet voor verdere distributie naar Nederlandse zorginstellingen in de strijd tegen corona.
KLM heeft voor deze belangrijke vrachtluchtbrug de komende 6 tot 8 weken speciaal de Boeing 747-combi teruggebracht in de operatie. De bijna dagelijkse vluchten zorgen voor een continue stroom van medische benodigdheden vanuit China naar Nederland.

The word is out! Eind 2020 opent DHL Express hun CityHub in Antwerpen. Dit wordt meteen de grootste en groenste vestiging van DHL Express in België. Op termijn kunnen hier 115 mensen aan de slag.
Missie 2050, DHL CO2neutraal
Blue Gate Antwerp ligt op fietsafstand van het centrum van Antwerpen, dit is voor DHL Express de uitgelezen locatie aan de rand van de stad om deze te beleveren met de DHL Cubicycle. De Cubicycle is een elektrische cargofiets met vier wielen die uitgerust is met een speciale container, en die tot 125 kg goederen kan vervoeren. Hiermee komt DHL een stap dichter bij hun doelstelling om tegen 2025 70% van de eerste en laatste kilometers af te leggen met ‘propere’ alternatieven. Het Go Green Program van DHL reikt verder dan het inzetten van de Cubicycle. Zo wordt stelselmatig de volledige DHL-vloot in functie van de DHL missie 2050 aangepakt. De omschakeling naar hybride en elektrische bestelwagens is ingezet. En momenteel wordt de inzetbaarheid van voertuigen op waterstof en van ‘drones’ bij het leveren en ophalen van pakketten vergaand onderzocht.
"Voor ons is Blue Gate Antwerp de ideale locatie voor onze nieuwe CityHub. Het is het ideale vertrekpunt om aan stadsdistributie te doen met onze Cubicycles én de ideale uitvalsbasis naar de metropool Antwerpen, de Haven en ruimere omgeving. Bijkomend was voor ons de duurzaamheid van groot belang in het kader van onze missie 2050. Ook daar hebben we met Blue Gate Antwerp de perfecte partner gevonden.” Danny Van Himste, Managing Director DHL Express BeLuxDe komst van DHL past ook binnen het beleid rond innovatieve en duurzame stadsdistributie. Vorig jaar werd overigens ook nog het startschot gegeven voor de bouw van het DHL Service Center in Roeselare met de ontwikkeling van een nieuw distributiecentrum.
Go4Logistics, aanbieder van softwareoplossingen voor transport- en logistieke bedrijven, bestaat dit jaar 10 jaar. Tijd om de balans op te maken, niet alleen wat betreft het product, ook de organisatie werd onder de loep genomen. Medeoprichter Joeri Lyssens wordt CTO. Hij gaat zich volledig focussen op het product en zo o.a. de internationalisering faciliteren. Veerle Goossens, voorheen sales & marketing manager bij het bedrijf, wordt CEO.


Cityhub Antwerpen

Distributiecentrum roeselare
Overname SNEL Shared Logistics door Vos Logistics definitief
Onlangs is de overname van SNEL Shared Logistics door Europees Logistiek Dienstverlener Vos Logistics afgerond. Door deze overname beschikt Vos Logistics over een van de grootste distributienetwerken in de Benelux met 65.000 m2 opslag en crossdock faciliteiten in het hart van de randstad. Hiermee verstevigt de onderneming haar marktpositie op het gebied van fijnmazige distributie, warehousing en crossdocking. Met de overname stijgt de opslagcapaciteit van Vos Logistics naar 315.000 m2 en de vloot naar 1.400 trekkende eenheden.
Gheeraert Transport en Eraltrans slaan de handen in elkaar
Gheeraert Transport uit Loppem, specialist in transporten met een meerwaarde, nam op 1 januari 2020 het handelsfonds en de medewerkers over van Eraltrans (Groep Hendrickx) uit Sint-Truiden.
“We verwachten dat de transportsector in de toekomst zal blijven veranderen. Een expansiestrategie is nodig om te kunnen blijven innoveren en investeren in de toekomst. Deze strategische overname past in onze groeistrategie en biedt schaalvoordelen voor beide bedrijven, ” getuigen Peter (43) en Stijn (41) Gheeraert. De activiteiten worden het eerste jaar nog voortgezet onder de huidige bedrijfsnaam Eraltrans.
De 20 kantoor- en magazijnmedewerkers en een 40-tal trailers worden overgenomen door Gheeraert Transport.

Amazon breidt zijn logistiek netwerk in Duitsland uit om aan de groeiende vraag van klanten te voldoen, zijn assortiment uit te breiden en kleine, onafhankelijke verkopers bij Amazon beter te ondersteunen • De twee nieuwe logistieke centra zullen in Oelde en Sülzetal zijn.
Oil & Vinegar kiest DSV als haar nieuwe logistieke partner voor de opslag, orderverwerking en distributie van zowel haar B2C-website-bestellingen als het winkelaanbod voor haar dochterondernemingen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en enkele niet-Europese landen.
In het Rotterdamse Waalhavengebied heeft Jiannis Trailer Service een nieuw werkplaatspand betrokken.
Ron Deelen is per 1 juli benoemd als nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Nooteboom Trailers BV
WAGO Trailer Service & Parts overgenomen door Asse Bruinenberg
GLE neemt werkplaats van DFDS Gent over
Nieuwe DAF Used Trucks Centre in Praag geopend. Keuze uit meer dan 200 zorgvuldig geselecteerde voertuigen

Europal Packaging is een familiebedrijf dat meer dan 70 jaar geleden is ontstaan. Het bedrijf is gevestigd in Moeskroen en is nu een referentie in de productie van pallets en kartonnen dozen. De productiecapaciteit zal binnenkort verhoogd worden dankzij de bouw van een nieuwe fabriek op het industrieterrein van Blandain. 40 mensen zouden worden aangenomen op de site.
SITRA Group breidt haar containervloot uit met nog eens 100 bulkcontainers! Deze moderne en ultralichte containers zullen gebruikt worden voor levensmiddelen in Europa en daarbuiten.
Kort nieuws!
.png)



.jpg)




Met het project “Warehouse 24/7” wil VIL een totaalconcept uitwerken om leveringen de klok rond mogelijk te maken. Het project streeft naar een betere benutting van de bestaande private en publieke infrastructuur. Tegelijkertijd biedt het soelaas voor de toenemende wachttijden die transportbedrijven in de piekmomenten ondervinden bij laad- of losplaatsen en de congestie onderweg.
Warehouse 24/7
Nederlandse goederenimport uit China ruim 39 miljard euro
Van de 39,2 miljard euro aan goederen die Nederland in 2018 uit China importeerde, was 26,3 miljard euro bestemd voor wederuitvoer en bijna 12,9 miljard euro voor de Nederlandse markt. Ongeveer twee derde van de uit China geïmporteerde goederen verliet Nederland in vrijwel onbewerkte staat.
Prologis vergroot voetafdruk in belangrijkste Belgische logistiekmarkten
Prologis kondigde vandaag aan dat het zes logistieke faciliteiten van hoge kwaliteit zal verwerven met een totale oppervlakte van 157.500 vierkante meter in de belangrijkste Belgische logistieke centra van Luik, Beersel en Kontich.
De acquisitie omvat 80.000 vierkante meter grond voor de toekomstige ontwikkeling van 45.000 vierkante meter logistieke ruimte.

EUTRACO breidt uit met 60.000 m2 carbon- en energieneutrale logistiek op het MG Park De Hulst
In december 2020 zal Eutraco de eerste 40.000 m2 van een gloednieuwe logistieke site op het Park De Hulst in Willebroek in gebruik nemen. Nog eens extra 20.000 m2 zullen een jaar later opgeleverd worden. Het volledige project wordt gerealiseerd door MG Real Estate.
Energieneutraal en carbonneutraal is de uitgesproken ambitie. Serge Gregoir, CEO Eutraco licht toe: “Corona of niet, het is aan toonaangevende logistiekers als Eutraco en projectontwikkelaars als MG Real Estate om de handen in elkaar te slaan en de logistiek op een ondubbelzinnige wijze te verduurzamen. Het huidige klimaat is hiervoor zelfs een extra stimulans”.
Ignace Tytgat, CEO MG Real Estate: “Voor Eutraco realiseerden we één van de allereerste logistieke gebouwen in België zonder gasverwarming. Alle faciliteiten van de site, inclusief verwarming via warmtepompen, zijn dus elektrisch. De stroom is 100% groen waarbij de zonnepanelen minimum evenveel energie zullen opwekken als er door de site zelf verbruikt zal worden”.
CEO Serge Gregoir gaat verder: “We geloven rotsvast in dit uniek, duurzaam logistiek concept. Deze bewuste keuze, waarbij we pro-actief investeren in ‘asset’, maakt deel uit van onze strategische groei-ambitie. Met het project dat wordt gerealiseerd door MG Real Estate, maken we een echte sprong voorwaarts. De site geniet bovendien een uitzonderlijke locatie. Door de ligging langs het Kanaal van Willebroek is er een directe ontsluiting via de binnenvaart. Op termijn zal dit ook mee geïntegreerd worden in onze plannen”.
Ignace Tytgat, CEO MG Real Estate: “Park De Hulst in Willebroek is met zijn 570.000m2 en gedroomde ligging tussen Antwerpen en Brussel een uitgesproken duurzaam bedrijvenpark. Decathlon, FNAC-Darty, Toyota Material Handling, Metro group en Dascher delen er de gemeenschappelijke groen- en waterbuffers. Met de komst van Eutraco nadert het park zijn voltooiing. Voor het allerlaatste perceel dat er nog beschikbaar is lopen reeds besprekingen”.
Het mag duidelijk zijn, met dit project speelt Eutraco mee in de logistieke eerste klasse. Het zal zijn logistieke footprint in België uitbreiden van 100.000 m2 naar 160.000 m2. CEO Serge Gregoir: “En hier stopt het niet. De Eutraco-strategie beoogt immers elke 2 jaar een logistieke verdubbeling. Daarvoor hebben we in MG Real Estate de perfecte partner gevonden”.
Group Gheys uit Mol heeft Kristotrans uit Aarschot overgenomen.
Kristotrans is gespecialiseerd in 'food & feed' in bulk. Voor Gheys is het de eerste acquisitie in ruim 20 jaar.
Ze is de aanzet tot een diversificatie buiten de petrochemie.
Het familiebedrijf Kristotrans is al ruim 25 jaar gespecialiseerd in nationaal en internationaal transport van voedingsmiddelen en voeder in bulk (food & feed) en in mindere mate in containertractie. Het telt een dertigtal eigen combinaties en wordt geleid door vader en zoon Verhoeven. Het werkterrein is hoofdzakelijk de Benelux, Frankrijk en Duitsland. De verkoop van Kristotrans heeft te maken met de opvolging binnen het familiebedrijf. Ook de keuze om de groei verder te zetten met de ondersteuning van een grotere groep speelde mee.
Volgens Ronny Joos, CEO van Group Gheys, kadert de overname van Kristotrans in de groeiambities van de groep op lange termijn. “Ze past in de strategie om de activiteiten te diversifiëren met nieuwe goederenstromen en sectoren”, zegt hij.
"Vandaag is ongeveer 90% van de activiteiten van de groep gericht op de petrochemische sector. De focus ligt vooral op de logistieke behandeling en het transport van polymeren, zowel verpakt als in bulk. Dat doen we vanuit drie operationele sites in België: Mol, Beringen en Genk", zegt Dirk Gheys, afgevaardigd bestuurder van Group Gheys. “In de food & feed waren we zo goed als niet aanwezig. Af en toe vervoeren we dergelijke producten als terugvracht”, voegt Ronny Joos toe.
Aparte business unit
Group Gheys kent een structurele groei van 3 à 10% per jaar. Om de groei ook op langere termijn te bestendigen, gaat de groep nu diversifiëren. “Met de acquisitie van Kristotrans – de eerste sinds die van Huver in Beringen ruim twintig jaar geleden – halen we kennis en ervaring binnen om in de voeding en de voeders verder te groeien. Zoon Kristof Verhoeven blijft immers het bedrijf leiden, dat als een aparte businessunit binnen de groep zal verder werken”, stelt hij nog.
Volgens Joos is ook een wisselwerking mogelijk tussen beide bedrijven. “Wij hebben bijvoorbeeld twee eigen binnenvaartterminals. Vandaag zijn ze gericht op de petrochemie, maar als klanten uit de voedings- of de voederindustrie geïnteresseerd zijn, kunnen we ook voor hen de binnenvaart inschakelen. Dat wordt een optie op de langere termijn.”
Kristotrans is goed voor een jaaromzet van een kleine 10 miljoen. “Dat brengt de omzet van Group Gheys op zo'n 50 miljoen per jaar. Wat de omzet dit jaar wordt, is door de coronacrisis nog onzeker”, zegt Joos tot slot.
uw persberichten
naar de redactie
info@industrypress.be
Iets mede te delen?

Van L - R : Ronny Joos, CEO Gheys, Kristof Verhoeven en Jozef Verhoeven (Kristotrans) en Dirk Gheys, afg. bestuurder Group Gheys.
GEODIS en DELTA DRONE lanceren "CountBot", een innovatieve magazijn inventarisoplossing
Nieuwe speler Rhenus op Westfields Logistics in Oirschot
Logistiek dienstverlener Rhenus Contract Logistics breidt zijn huidige warehousing activiteiten verder uit op het nieuwe complex Westfields Logistics in Oirschot. Rhenus Contract Logistics tekende een langjarig huurcontract voor het derde distributiecentrum. Het project betreft 98.000 m2, waarvan Rhenus Logistics een distributiecentrum van 31.885 m2 zal innemen.

Antwerp Gateway zorgt voor langetermijnfinanciering ter
ondersteuning van uitbreidings-plannen
Antwerp Gateway NV heeft een 20-jarig herfinancieringspakket van € 258 miljoen binnengehaald als onderdeel van ambitieuze plannen om de automatisering en containercapaciteit te vergroten. Dit financieringspakket herfinanciert niet alleen de schuld van Antwerp Gateway met een aantrekkelijk geprijsde langlopende private plaatsingsfaciliteit, maar omvat ook een bankfaciliteit om het capaciteitsuitbreidingsplan van de terminal te ondersteunen. Met deze faciliteiten heeft de joint venture financiering verkregen om de capaciteit van de terminal te vergroten in overeenstemming met de groeiende marktvraag. De transactie vertegenwoordigt het eerste Europese terminalactief op de particuliere markt sinds de uitbraak van Covid-19. Antwerp Gateway is een containerterminal in het Deurganckdok in de haven van Antwerpen, België. DP World beheert en exploiteert de terminal onder een concessie van 40 jaar verleend door het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, die vervalt in december 2046. De haven van Antwerpen is de op één na grootste containerterminal van Europa, met Antwerp Gateway die een breed verzorgingsgebied bedient, waaronder België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. Antwerp Gateway heeft momenteel een capaciteit van 2,8 miljoen TEU en staat bekend om zijn superieure productiviteit, geavanceerde technologie en intermodale connectiviteit. De terminal, die al met een hoge bezettingsgraad werkt, is een zevenjarig uitbreidingsplan gestart om de capaciteit te vergroten door een grotere automatisering van de apparatuur en de stapelhoogte van containers. Rob Harrison, voorheen CEO DP World Antwerp, nu VP DP World Inland & Logistics "We zijn verheugd deze financiering veilig te stellen. De uitstekende voorwaarden en structurering weerspiegelen de positieve kijk van de instelling op Antwerp Gateway als zowel een troef als een investering. Deze uitgifte zal ons in staat stellen de capaciteit te vergroten om klanten beter van dienst te zijn en de efficiëntie over de hele terminal verder te verbeteren. " Rashid Abdulla CEO en MD Europe & Russia "We verwelkomen dit financieringspakket, vooral in een tijd waarin de industrie reageert op de wereldwijde pandemie. Het financieringspakket werd veiliggesteld na een A-investment-grade rating van een groot ratingbureau, een bewijs van de robuuste onderliggende business en conservatieve van Antwerp Gateway schuldstructuur. " Antwerp Gateway is eigendom van DP World Antwerp