ipbanner.jpg
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

Wereldprimeur: Kamp C print als eerste een gehele woning uit één stuk

Op Kamp C, het provinciaal Centrum voor Duurzaamheid en Innovatie in de bouw, in Westerlo werd een huis geprint met de grootste 3D-betonprinter van Europa. De woning is negentig vierkante meter groot en werd in één stuk geprint met een vaststaande printer. Dit een wereldprimeur.

De eerste 3D-geprinte demowoning in Vlaanderen is een feit. Je vindt haar op het terrein van Kamp C in Westerlo. Het huis bestaat uit twee verdiepingen, is negentig vierkante meter groot en acht meter hoog. Dit is de grootte van een gemiddelde Kempense rijtjeswoning.

“Uniek is dat we het huis in één geheel geprint hebben met een vaststaande 3D-betonprinter”, zegt Emiel Ascione, projectverantwoordelijke op Kamp C. “De woningen die wereldwijd reeds geprint zijn, hebben slechts één verdieping en zijn bovendien vaak in delen in de fabriek geprint en op de werf samengebouwd. Wij hebben de volledige gebouwschil als één geheel op de site geprint.”

Het huis werd geprint als onderdeel van het Europese project C3PO met steun van EFRO (het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling). De projectpartners willen met deze prestatie de bouwsector warm maken om 3D-betonprinten te implementeren in hun bouwtechnieken.

Er is al heel wat belangstelling vanuit de bouwwereld. 3D-printen in de bouw is overal in de wereld sterk in opmars. Talloze mogelijkheden zoals het printen van tijdelijke huisvesting tot volledige appartementen worden al uitgevoerd, maar in Vlaanderen is dit nieuw. We staan in de bouw nochtans voor onwaarschijnlijke uitdagingen: het verbruik van materialen en energie moet verminderen, we moeten werk maken van CO2-reductie, de afvalstroom moet kleiner, er is een toenemende vraag naar kwaliteitsvolle en betaalbare woningen, enzovoort. Wij geloven bij Kamp C dat nieuwe technologieën, zoals 3D-betonprinten, daar mee een antwoord op kunnen bieden. Daarom creëerden we op ons terrein deze unieke locatie waar bedrijven uit de bouwsector samen met onderzoeks- en onderwijsinstellingen volop met het 3D-printen kunnen experimenteren.

Drie keer zo sterk

Het geprinte huis is drie keer sterker dan een woning gebouwd met snelbouwstenen. “De druksterkte van het materiaal is drie keer hoger dan de klassieke snelbouwsteen,” legt Marijke Aerts, projectverantwoordelijke op Kamp C uit. Dit eerste huis is een testgebouw en er zal onderzocht worden of de stevigheid behouden blijft in de loop der tijd.

Naast de vezels die in het beton zitten, werd slechts minimale krimpwapening gebruikt. Door de printtechniek wordt bekisting van beton overbodig. Hierdoor wordt naar schatting zestig procent van het materiaal, tijd en geld uitgespaard. Zo zou een woning in de toekomst in twee dagen geprint kunnen worden. Als je alle printdagen optelt, is het huis op Kamp C geprint in nauwelijks drie weken.

Demowoning

De woning is een demogebouw dat de technieken en mogelijkheden van het 3D-printen zoveel mogelijk wil tonen. “Er werd een overhang geprint, er zitten sterk gekromde wanden in, er zitten verschillende wandtypes in, … Voor de klassieke bouwknopen werden ook oplossingen ingebracht zodat deze volledig koudebrug vrij zijn,” licht Ascione toe. “Het huis wordt uitgebouwd tot een lage energiewoning die voorzien is van alle comfort: er is vloer- en plafondverwarming aanwezig, er zijn speciale gevelzonnepanelen en een warmtepomp geplaatst en er komt een groendak.”

Project

Het huis maakt onderdeel uit van het Europese project C3PO. Dit project wil de intrede van deze innovatieve techniek in Vlaanderen versnellen. Acht partners, zowel uit de wetenschaps- als bedrijfswereld, bundelen de krachten: Beneens, ETIB/CONCRETE HOUSE, Groep Van Roey, Thomas More, Trias architecten, Ugent en Vicré. Saint-Gobain Weber werkt ook mee aan het project.

Dit artikel is onderdeel van het C3PO-project. Vanuit het EFRO-project C3PO (‘Co-creatie: 3D-Printen met Ondernemingen’) konden de partners rekenen op 668.320 euro steun van Europa. Het project past in de GTI Kempen (GTI staat voor Gerichte Territoriale Investering, een geïntegreerde strategie voor een bepaald gebied, waarbij verschillende Europese fondsen en programma’s worden gebundeld).

DELTA Fiber en Proximus willen samen glasvezel aanleggen in Vlaanderen.

Marco Visser, CEO van DELTA Fiber en Guillaume Boutin, CEO van Proximus, hebben een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend met de intentie om samen een glasvezelnetwerk in Vlaanderen aan te leggen. Het belangrijkste doel van dit voorgenomen partnerschap is om de uitrol van glasvezel in Vlaanderen uit te breiden en te versnellen. Het nieuwe glasvezelnetwerk wordt een open, passief netwerk. Geïnteresseerde serviceproviders krijgen de mogelijkheid om hun diensten te leveren over dit netwerk.

Onder voorbehoud van de definitieve overeenkomst willen de partijen samen een joint venture oprichten die als doel heeft om 1,5 miljoen adressen in Vlaanderen te voorzien van glasvezel. Door de krachten te bundelen versnellen DELTA Fiber en Proximus de uitrol van glasvezel in België en wordt een flinke groei in dekking gerealiseerd.

DELTA Fiber heeft jarenlange ervaring en expertise in het aanleggen van glasvezelnetwerken. Als snelgroeiend bedrijf, met meer dan 700.000 aansluitingen door heel Nederland, streeft DELTA Fiber naar 1 miljoen aansluitingen in Nederland eind 2021. Daarnaast heeft het bedrijf de ambitie om de activiteiten uit te breiden en kiest ervoor om samen met Proximus nu ook in België glasvezelnetwerken te gaan aanleggen.

Start-up Behault heeft maar liefst €450.000 opgehaald om hun technologieën te patenteren. Specifiek zal hun systeem zelfrijdende voertuigen naar een next level brengen. Behault zet hiermee ook in om uit te groeien tot een echt techbedrijf. 

Kweekvlees? Een waardig alternatief?

We staan er niet altijd bij stil maar elk jaar worden er zowat 70 miljard dieren geslacht en daar de wereldbevolking snel groeit is men wel moeten gaan zoeken naar een alternatief. Het bedrijf Mosa Meat (Maastricht) heeft net miljarden kapitaal binnengehaald voor kweekvlees op grote schaal te lanceren. Zij introduceerden in 2013 de eerste kweekhamburger. Het kapitaal zal gebruikt worden om productielijnen te installeren en het vlees op grote schaal naar de consument te brengen. 

Maar wat is nu kweekvlees? Kweekvlees is vlees dat gekweekt wordt uit dierlijke stamcellen die men in een groeilichaam laat ontwikkelen. Buiten het lichaam van het dier dus. Deze ‘celcultuur’ vindt plaats in vaten, net zoals bij de traditionele fermentatie van bier en yoghurt. Dus dieren worden niet meer geslacht. Zowaar cellulaire landbouw. Je begrijpt al snel dat heel wat andere toepassingen zullen volgen. In onderstaande video krijg je beeld en klank met uitleg voor wat de hamburger van de toekomst moet worden. De lancering van de eerste gekweekte hamburger in Londen. (ondertussen 7 jaar geleden)

Proximus tekent een overeenkomst met het voornemen om een ​​partnerschap aan te gaan met Eurofiber om de uitrol van glasvezel in Wallonië verder uit te breiden en te versnellen.

Sewan, een belangrijke Europese speler op het gebied van telecom- en clouddiensten uit Frankrijk, tekent een sterke samenwerking met Proximus.

Leon van de Pas lost Marc Kegelaers af als CEO van Unifly

Het ruimtevaartbedrijf van miljardair Richard Branson en de Britse motorenbouwer Rolls-Royce gaan samen de opvolger ontwikkelen van de Concorde.

Project Kuiper : Amazon investeert meer dan $ 10 miljard om 3.236 satellieten in een boog om de aarde te schieten via zijn dochterbedrijf  Blue Origin. Concurrerende bedrijven zijn SpaceX van Eln Musk die de toelating kreeg om 12.000 satellieten in de ruimte te lanceren en One Web die ook een constellatie van 650 stuks de ruimte in wil lanceren. Overigens hebben deze bedrijven er al een gedeelte gelanceerd. SpaceX lanceerde overigens zijn eerste bemande ruimtereis. 2 Amerikaanse Astronauten zijn veilig geland

Eurofiber neemt deel aan het internationale onderzoeksproject 5G-Blueprint.

 

Vandaag is bekendgemaakt dat dit project, een publiek-private samenwerking van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië, een subsidie van 10 miljoen euro van de Europese Unie ontvangt. De bijdrage van Eurofiber heeft betrekking op de glasvezelinfrastructuur en -technologie voor de 5G-verbindingen.

 

Het 5G-Blueprint project is een internationaal samenwerkingsverband van 28 partijen. Samen gaan zij onderzoeken hoe real-time data-uitwisseling van en naar voertuigen, tussen terminals en voertuigen en tussen voertuigen en centrales kan bijdragen aan meer efficiëntie in de supply chain. Ook wordt onderzocht hoe 5G-verbinding kan helpen chauffeurstekorten te ondervangen, door het op afstand sturen en ondersteunen van voer- en vaartuigen. Hiermee verbetert naar verwachting niet alleen de bereikbaarheid van de belangrijke logistieke corridor Vlissingen – Gent – Antwerpen, maar neemt ook de werkgelegenheid toe en kan de concurrentiepositie worden versterkt. De inzet van nieuwe 5G telecommunicatietechnologie is daarbij een instrument.

Verbinden van netwerken
Eurofiber is bij 5G-Blueprint betrokken vanuit zijn expertise op het gebied van glasvezelinfrastructuur, die nodig is voor het datatransport. Eerder was Eurofiber al initiatiefnemer van het Handvest 5G. Hierin zijn door een groot aantal partijen uitgangspunten geformuleerd voor de succesvolle uitrol van 5G. Innovation officer Ivo Veerman: ‘Eurofiber beschikt over een 36.000 kilometer lang fijnmazig glasvezelnetwerk in Nederland, België en Frankrijk. Telecombedrijven maken gebruik van dit hoogwaardige netwerk om hun opstelpunten voor mobiel dataverkeer te verbinden. Zo loopt bijvoorbeeld op dit moment ruim de helft van het mobiele 4G dataverkeer in Nederland over ons netwerk. Wij werken graag mee aan 5G-Blueprint, omdat de 5G-technologie volledig nieuwe mogelijkheden biedt, onder andere op het gebied van mobiliteit. Het sluit naadloos aan op onze rol van aanjager van de digitale samenleving.’ In het project zal door Eurofiber worden onderzocht hoe ook andere, publieke glasvezelnetwerken zo optimaal en betrouwbaar mogelijk kunnen worden ingezet voor grensoverschrijdende 5G-connectiviteit. Een belangrijke vraag daarbij is hoe de verschillende bestaande glasvezelnetwerken met elkaar kunnen worden verbonden, om een veilig en kosteneffectief fundament te bieden voor toekomstige 5G-toepassingen. ‘Wij hebben veel ervaring met het koppelen van netwerken met verschillende technische specificaties en die stellen we graag beschikbaar voor dit project’, aldus Veerman.

eurofiber.jpg

TNO LEVERT OPTISCHE MODULE VOOR SENTINEL-5-RUIMTEMISSIE

Vandaag draagt TNO, als eerste partij, een optische module voor het Sentinel-5-instrument over aan het Duitse Airbus Defence & Space dat het satellietinstrument in elkaar gaat zetten. Sentinel-5 wordt ontwikkeld om de samenstelling van de atmosfeer van de aarde dagelijks nauwkeurig te volgen. Met de ontwikkeling van een spectrometer en een telescoop voor de satelliet levert TNO een grote bijdrage aan het in kaart brengen van luchtvervuiling en broeikasgassen.

tno.png
MOSA_001H-2.jpg

Mosa Meat hamburger

IPlogo.jpg
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom
Add a Title
Add a Title

Describe your image

press to zoom

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

nieuws (1).jpg
Aerial View of a Drone

Technologie

Uw portaalsite naar alle industrie en bedrijfswereld

banner-5190089_1920.jpg

Project NEOM

In het hart van de woestijn wordt dit faraonische project, een magastad, 30 x groter dan New-York uit de grond gestampt,  geïnitieerd door prins Mohammed ben Salman ben Abdelazize Al Saoud. Neom zou een oppervlakte hebben van 26.000 km2 tot 26.500 km2, of de oppervlakte van Bretagne of "250 keer zo groot als Parijs" en zou meer dan 500 miljard dollar kosten.Gedeeltelijk financiële hub, deels technologielab, deels futuristische speeltuin, Neom staat op het punt om de innovatiehoofdstad van de wereld te worden, volgens de makers, zowel oost als west. Een compleet e-governmentsysteem zorgt voor het administratieve en sociale leven van de stad. Dit wordt georganiseerd als een besloten vennootschap waarin aandelen op de beurs kunnen worden gekocht en die een eigen raad van bestuur heeft. Naast supersnelle draadloze internettoegang hebben bewoners robotische valets, vliegende drone-taxi's en een kunstmatige maan. Een gezichtsherkenningssysteem bestrijkt het hele grondgebied. Een brugproject dat de Golf van Akaba zou oversteken, zou deze stad met Egypte kunnen verbinden. Ontworpen als antwoord op Silicon Valley, wil de stad worden voorzien van hernieuwbare energie en een centrum worden van biotechnologie, media en entertainment.Vergelijk het met een start-up maar wel eentje zo groot als een land. Onlangs werden de contracten getekend voor de bouw van een ammoniakfabriek (zie hiernaast) en de start voor de infrastructuurwerken voor een 5 G netwerk.

uw boodschap hier?

newprodut.png

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

SABIC WIL MET ZIJN CHEMISCHE INSTALLATIE DE EERSTE  ZIJN WERELDWIJD DIE VOLLEDG WERKT OP 100% HERNIEUWBARE STROOM

DE 100 MW PV-ZONNE-INSTALLATIE, GEPLAND OM IN 2024 VOLLEDIG OPERATIONEEL TE ZIJN, ZAL SABIC HELPEN HAAR SCHONE ENERGIE-DOELSTELLINGEN VOOR 2025 TE BEREIKEN.

 

De polycarbonaatfabriek van SABIC in Cartagena, Spanje, wordt na de ondertekening van een belangrijke overeenkomst de eerste grootschalige chemische productielocatie ter wereld die volledig op hernieuwbare energie draait. Door de deal zal Iberdrola, een van 's werelds grootste elektriciteitsbedrijven, bijna 70 miljoen euro investeren om een ​​100 MW PV-installatie op zonne-energie met 263.000 panelen te bouwen op grond die eigendom is van SABIC, waardoor het de grootste industriële hernieuwbare energiecentrale in Europa is. De fabriek zal naar verwachting in 2024 volledig operationeel zijn.

sabic.jpg

VUB-wetenschappers en partners ontvangen 6,5 miljoen euro Europese steun voor ontwikkeling nieuwste generatie ergonomische robots

AI for the common good: Internationaal EU-onderzoeksproject SOPHIA wil met robotica werkplekken gezonder maken

 

In Europa hebben veertig miljoen werknemers last van spier-, gewrichts- en zenuwpijnen die worden veroorzaakt door hun fysiek zware taken. Dergelijke spier- en skeletaandoeningen zijn bovendien de oorzaak van maar liefst de helft van de afwezigheden in bedrijven en kosten dus handenvol geld. Innovatieve robots, cobots en exoskeletons die dat werk kunnen verlichten en zo gezonder maken, vormen daarom een belangrijke economische en sociale uitdaging. Het door de EU gefinancierde SOPHIA-project, waaraan ook de Vrije Universiteit Brussel met drie onderzoeksgroepen deelneemt, zal de komende vier jaar een nieuwe generatie cobots en exoskeletons ontwikkelen.

 

“Veel tillen, buigen of bepaalde repetitieve handelingen leiden tot fysieke ongemakken die werken geen pretje maken. SOPHIA beoogt het ontwerp, de integratie en de evaluatie van innovatieve robotica-toepassingen die dat verhelpen. Het uiteindelijke doel is een veilige hybride werkplek te creëren voor mens en robot. Zo bieden we een antwoord op twee belangrijke uitdagingen: ten eerste zorgen voor gezondere werkplekken met minder absenteïsme en ten tweede productievere bedrijven en dus een sterkere economie. We zijn uiteraard bijzonder blij met de subsidie van 6,5 miljoen die de EU het project toekent,” aldus prof. Vanderborght.

SOPHIA staat voor ‘Socio-physical Interaction Skills for Cooperative Human-Robot Systems in Agile Production’. Onder leiding van het Italiaanse Istituto Italiano di Tecnologia verenigt het twaalf verschillende partners uit zes EU-landen, die gespecialiseerd zijn in robotica en de sociale en fysieke interacties op de werkvloer. Het Brubotics-onderzoekscentrum van de Vrije Universiteit Brussel is met drie betrokken onderzoeksgroepen de enige Belgische partner. Prof. Bram Vanderborght (robotica en core lab manager Flanders Make) zal software ontwikkelen om de robots aan te sturen, prof. Kevin De Pauw (menselijke fysiologie) zal onderzoek voeren naar hoe mensen op fysiek en cognitief vlak reageren op robots. Prof. An Jacobs (sociologe, bij imec-SMIT-VUB) zal zich toestpitsen op de evaluatie van sociale acceptatie en wenselijkheid van de innovaties, waarbij de mens centraal staat.

Brussel als AI-hoofdstad

De VUB-deelname aan SOPHIA is een verderzetting van het door Innoviris en IMEC ondersteunde Claxon-project waarin de VUB een cobot voor Audi Brussel mee ontwikkelde. Dat het VUB-Brubotics-onderzoekscentrum met haar expertise deelneemt aan een groot Europees project ligt in lijn met de ambitie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om Brussel uit te bouwen tot AI-hoofdstad: ”Met onze interdisciplinaire aanpak willen wij Artificiële Intelligentie en Robotica ontwikkelen voor het gemeenschappelijk belang (AI for common good). Dat kan voor betere werkomstandigheden zijn, zoals in het geval van dit SOPHIA-project, maar het kan ook voor andere belangrijke maatschappelijke uitdagingen zijn, zoals een vlottere mobiliteit of de strijd tegen Corona,” besluit Vanderborght.

sophia.webp

Air Products, ACWA Power en NEOM tekenen overeenkomst voor de bouw van een ammonia-installatie op basis van groene waterstof.

Het grootste project voor groene waterstof ter wereld levert 650 ton waterstof per dag en vermindert de jaarlijkse CO2-uitstoot met drie miljoen ton

Air Products ondertekent samen met ACWA Power en NEOM een overeenkomst voor de bouw van een grootschalige faciliteit voor de productie van ammonia met behulp van groene waterstof. De installatie zal groene ammonia voor exportdoeleinden produceren. Die productie-installatie, een investering van 5 miljard dollar, wordt in gelijke aandelen eigendom van de drie partners. Het project wordt gebouwd in NEOM, een nieuw model voor een duurzame maatschappij in het noordwestelijke deel van Saoedi-Arabië.  

Het joint venture project voor de bouw van de nieuwe ammoniafabriek is de eerste partnership van NEOM met toonaangevende zowel internationale als nationale partners die actief zijn in de hernieuwbare energie. Het project is een belangrijke pijler van de strategie, die van NEOM een grote speler in de wereldwijde waterstofmarkt moet maken. De installatie is gebaseerd op bewezen technologie en integreert op een innovatieve manier onder meer de opwekking van meer dan vier gigawatt hernieuwbare energie afkomstig van zonne- en windenergie; de productie van 650 ton waterstof per dag afkomstig uit elektrolyse met behulp van de technologie van thyssenkrupp, de productie van stikstof met een Air Separation Unit met Air Products technologie en de productie van 1,2 miljoen ton groene ammonia per jaar met behulp van de Haldor Topsoe technologie. Het project moet in 2025 in gebruik genomen worden. Air Products wordt de exclusieve afnemer van de groene ammonia en is van plan die wereldwijd aan te bieden; bijvoorbeeld voor de productie van groene waterstof voor de transportsector. 
“We zijn vereerd dat we kunnen samenwerken met ACWA Power en NEOM en dat we onze technologie kunnen inzetten om de droom van 100 procent groene energie te realiseren”, lichtte Seifi Ghasemi, CEO van Air Products toe. “Dankzij het gebruik van zonne- en windenergie voor het omzetten van water in waterstof, zal dit project absoluut schone energie leveren – en dat op een enorme schaal. Het zal de jaarlijkse uitstoot van CO2 met drie miljoen ton verminderen en een hoeveelheid luchtvervuilende emissies en andere vervuiling verminderen, die vergelijkbaar is met de uitstoot van 700.000 auto’s.” 
Mohammad A. Abunayyan, CEO van ACWA Power, zei: “In overeenstemming met onze visie voor 2030 en de ambitie van onze kroonprins Mohammed bin Salman om van NEOM de wereldwijde pionier op het gebied van duurzaam leven te maken, zijn de directie en het management van ACWA Power trots dat ze deel uitmaken van deze wereldwijde unieke en grensverleggende investering. ACWA Power heeft een trackrecord in de ontwikkeling van hernieuwbare technologie om koolstofvrije energie te leveren tegen de laagst mogelijke kosten. Dankzij die ervaring zijn we ervan overtuigd dat de samenwerking met een toonaangevend bedrijf als Air Products significante voordelen zal opleveren bij de productie van groene waterstof. De samenwerking zal bovendien andere landen in staat stellen hun doelstellingen op het gebied van schone energie te realiseren. Als onderdeel van de industriële cluster van NEOM en dankzij het unieke mandaat kan dit project gebruikmaken van de allernieuwste technologie voor de integratie van zonne- en windenergie bij de productie van duurzame groene energie.” 
Nadhmi Al Nasr, CEO van NEOM, vulde aan: “Deze partnership is een bewijs van onze oprechte toewijding aan de ontwikkeling van een koolstofvrije maatschappij, die toonaangevend zal zijn voor een duurzaam leven en een oplossing voor tal van milieuproblemen waarmee de wereld geconfronteerd wordt. Dit project toont aan dat NEOM interessante partnerships voor internationale en nationale investeerders kan creëren. We zien het project als een keerpunt in de ontwikkeling van NEOM en als een cruciaal element van onze Vision 2030, die een bijdrage moet leveren aan de verwezenlijking van een koolstofvrije en circulaire economie. De directie van NEOM, voorgezeten door kroonprins Mohammed bin Salman, en het managementteam zijn trots dat ze deze belangrijk mijlpaal voor NEOM bekend mogen maken. Door het project zal NEOM een wereldwijde leider worden in de productie van groene waterstof en groene brandstoffen. We zijn ook verheugd dat twee internationaal toonaangevende organisaties als Air Products en ACWA Power ons helpen bij de ontwikkeling van dit grote project; het eerste in een rij van vele nieuwe ontwikkelingen, die NEOM in het middelpunt van de maatschappij van de toekomst zullen positioneren.”

 

Succesvolle eerste vlucht voor de TU Delft

Flying-V

Deze zomer reisde een team van onderzoekers, ingenieurs en een dronepiloot van de TU Delft naar een vliegbasis in Duitsland voor de eerste echte testvlucht van het schaalmodel van het energiezuinige vliegtuigontwerp genaamd de Flying-V. Het project werd vorig jaar samen met KLM aangekondigd. Na een periode van uitgebreide windtunneltests en een serie grondtesten in Nederland was het tijd om de eerste vlucht uit te voeren en een indruk te krijgen van de vliegeigenschappen. Deze eerste vlucht was heel succesvol.

De Flying-V is een ontwerp voor een zeer energie-efficiënt lange-afstandsvliegtuig. Het ontwerp van het vliegtuig integreert de passagierscabine, het vrachtruim en de brandstoftanks in de vleugels, waardoor een spectaculaire V-vorm ontstaat. Computerberekeningen hebben voorspeld dat de verbeterde aerodynamische vorm en het verminderde gewicht van het vliegtuig het brandstofverbruik met 20% zal verminderen in vergelijking met het meest geavanceerde vliegtuig van vandaag. KLM is sinds 2019 partner in het project. Mede dankzij hun ondersteuning heeft het projectteam dit schaalmodel kunnen bouwen. Het werd voor het eerst gepresenteerd bij het 100-jarig bestaan van KLM in oktober 2019. Inmiddels zijn diverse business partners bij het project betrokken, waaronder Airbus. De vliegtests zijn ook in samenwerking met Airbus tot stand gekomen.  De partners werken samen aan een onderzoeksplan om het concept verder uit te werken. Volgende stap: de Flying-V voorzien van een duurzame voortstuwing. Het ontwerp lijkt zeer geschikt voor het vliegen op vloeibare waterstof in plaats van op kerosine.

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

innovatie.jpg

uw boodschap hier?

uw boodschap hier?

In Higashi-Fuji, Japan, zal Toyota een prototypestad van de toekomst bouwen aan de voet van de berg Fuji,  waar mensen zullen wonen, werken, spelen en deelnemen aan een levend laboratorium.​

Vanaf volgend jaar 2021 zal Toyota beginnen met de bouw van het prototype dat aanvankelijk 2.000 mensen, voornamelijk werknemers van het bedrijf, zou huisvesten, behalve bezoekende onderzoekers, branchepartners en gepensioneerde stellen. Bjarke Ingels is de hoofdontwerper, de architect wiens bureau achter de conceptie van 2 World Trade Center in New York en de kantoren van Google in Silicon Valley en Londen stond. Toyoda verklaarde: “de geweven stad moet 100% duurzaam zijn, met houten gebouwen om de ecologische voetafdruk te minimaliseren. De daken krijgen fotovoltaïsche panelen om zonne-energie op te vangen, naast de energie die wordt opgewekt met waterstofbrandstof. ” Met andere woorden, het zou zijn als een gemeenschap van de toekomst die in staat is om de CO2-uitstoot van haar voertuigen en gebouwen aanzienlijk te verminderen door recyclebare materialen en internet te gebruiken in bijna elk aspect van het dagelijks leven.

bethefirst.jpg
IPlogo.jpg